SESSIÓ 1
FASE 1. A – Presentació (5 minuts)
Es planteja el repte:
Pensem solucions: Tenim una missió en comú! Com impulsem un estil de vida més saludable a Viladecans?
I per assolir-ho busquem idees de canvi relacionades en tres blocs de treball per als alumnes:
- idees i iniciatives per millorar la salut física, mental i emocional de tots els habitants de Viladecans.
- idees i iniciatives per contribuir al benestar de col·lectius o grups de persones més desafavorides o vulnerables a Viladecans.
- idees i iniciatives per aconseguir un equilibri saludable entre allò físic i allò digital (sobretot les rrss) en Viladecans .
FASE 1.B – Visaulització del vídeo-podcast (55 minuts)
Abans de iniciar la visualització del vídeo-podcast a classe, s’explica als alumnes que mentre veuen el vídeo hauran de parar atenció per poder extreure la següent informació:
- Una idea o experiència que hagi sorgit durant la conversa dels companys al podcast i que estigui relacionada amb un dels tres blocs de treball (serveis i comerços de proximitat, reciclatge i economia circular i transport sense emissions de carboni).
- Una idea o experiència pròpia aplicable al vostre entorn, casa, institut o grup d’amics.
Amb aquesta tasca en ment, es visualitza a l’aula l’episodi “Els joves són changemakers?” del podcast.
SESSIÓ 2
FASE 2 – Dinàmica d’ideació a classe (20 minuts)
Cada alumne/a escriurà les seves idees amb aplicacions reals del seu entorn familiar o d’amics en post-it (una per post-it) i segons el seu criteri, les classificaran en una de les 3 verticals corresponents als blocs de treball.
El professorat llegeix el conjunt d’aportacions i aprofita per resoldre algun dubte sobre alguna aportació poc clara o que falti desenvolupar.
Per tal de reduir el nombre de post-its i simplificar l’esquema, el professorat pot agrupar les aportacions fetes en conceptes més generals.
Exemples de conceptes:
- Esport
- Xarxes socials
- Salut mental
- Serveis públics
- Voluntarietat
- Col·lectius
Un cop simplificat, pot afegir nous conceptes al voltant de la temàtica i/o Agenda Urbana (recollits en vídeo que ell /ella haurà visualitzat prèviament i amb documentació de Viladecans).
FASE 3 – Debat en grups (10 minuts)
Es fan tres grups i cadascun recull tots els post-its d’un sol bloc i inicien una fase de Design Thinking o generació d’idees co-creades .
El grup discuteix i acorda una única idea, que pot ser:
- La millor de totes elles per un sistema de votació
- O una resultant de la fusió de diverses per un sistema d’acords i diàlegs.
FASE 4 – Desenvolupament de la idea (15 minuts)
La idea guanyadora per grup, passa a aquesta fase on el grup d’alumnes es distribueixen el treball per crear un document escrit i visual únic, que ofereix un desenvolupament més gran a la idea amb aspectes com:
- Títol
- Quins objectius compleix
- Explicació de com i/o on fer-ho a Viladecans
Es poden facilitar diferents preguntes que ajudin a reflexionar i a concretar la idea inicial.
Exemples de conceptes:
- Quin tipus de tecnologia, recursos humans o de persones es necessitaria?
- Quins socis o partners necessitaries per portar-ho a terme?
- Quina infraestructura necessitaries?
- Cal ajuda política o de les institucions?
FASE 5 – Repte de les maletes
Es dona a l’alumnat la maleta corresponents al KIT4: ELS JOVES SÓN CHANGEMAKERS?. Amb el material de la maleta i seguint les instruccions que hi ha, cal complir amb el repte i fer un vídeo per a compartir a TikTok explicant la idea triada.
Les tres idees guanyadores i desenvolupades per a aquest tema es comparteixen amb tot l’aula i amb tot l’institut com les idees changemakers. Els TikToks creats es comparteixen a la web, en l’apartat de la present unitat didàctica*.
*Cal tenir en compte els drets d’imatge de l’alumnat.
FASE 5.A – Proposta i ideació d’un TikTok (15 minuts)
Un cop desenvolupada la idea, cada grup haurà de pensar la millor manera de difondre-la en el format TikTok, seguint el repta de la maleta.
Per facilitar la seva organització es pot facilitar un llistat amb el material que poden disposar de la maleta.
FASE 5.B – Gravació i edició d’un TikTok (Treball autònom)
Es dona autonomia a l’alumnat per a la gravació d’aquests TikToks. Serà necessari un control i responsabilització del material de la maleta, poden oferir un servei de préstec o un espai habilitat al centre educatiu per a fer-lo servir.